Česká republika je protkána 55 738 km silniční sítě, z toho 1 210 km tvoří dálnice a 5 811 km silnice I. třídy (stav k 1. 1. 2016), které jsou intenzivně využívány. Na všech těchto komunikacích dochází ke srážkám motorových vozidel se zvěří, často s následkem usmrcení zvěře. Autoři článku si kladou otázku: „Ve kterém období dochází ke srážkám se zvěří nejčastěji a jaké další faktory mohou tyto incidenty ovlivňovat?“
Vědci z Fakulty lesnické a dřevařské zjistili v rámci vědecké studie, že nejvíce srážek motorových vozidel se zvěří nastává, když se rozednívá nebo se již začíná stmívat. Výsledky práce na základě telemetrického sledování zvěře potvrdily, že v tomto období je také aktivita zvěře nejvyšší. Přes den, kdy je intenzita provozu motorových vozidel největší, se zvěř přecházení silnice vyhýbá. To platí zejména pro komunikace s provozem minimálně 10 000 aut za den, v době dopravní špičky, což jsou dálnice a některé silnice první třídy. V zimních měsících je srážek se zvěří nejméně, protože pohybová aktivita zvěře klesá. V zimě slábne i hustota provozu pod hodnoty ročního průměru a silnice jsou přehlednější, protože stromy a keře už opadaly a tráva není tak vysoká jako třeba v létě.
K řešení problému střetu vozidel se zvěří se nabízí množství technických opatření, například odrazky, repelenty apod. Značnou perspektivu slibují dosud opomíjené možnosti managementové. Autoři studie se totiž domnívají, že ke snížení rizika kolize se zvěří přispěje dostatečné přikrmování zvěře v oblastech, ve kterých má potřebu migrovat ze svých stávanišť za potravou přes pozemní komunikace. Cílem tedy je, aby zvěř při hledání potravy neměla potřebu přecházet silnici. „Další možností, jak snížit počet srážek vozidel se zvěří, je zavedení této problematiky v rámci výuky v autoškolách,“ doplňuje docent Kušta.
doc. Ing. Tomáš Kušta, Ph.D.
V roce 2007 vystudoval obor Lesní inženýrství na České zemědělské univerzitě v Praze, Fakultě lesnické a environmentální. V roce 2011 dokončil postgraduální studium na Katedře ochrany lesa a myslivosti Fakulty lesnické a dřevařské, kde od té doby působí jako vědecký pracovník a vyučuje zde myslivost. V roce 2016 obhájil habilitační práci na téma „Silniční a železniční doprava vs. volně žijící živočichové: ekologické aspekty a optimalizace managementu zvěře“.
Zpracoval: Tomáš Petřík